SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Masutatsu Oyama

Masutatsu Oyama föddes den 12:e Juli , 1923 i Qa-Ryong-Ri Yong-chi-Myon Chul Na Do Syd Korea. Hans namn som barn var Young-Li, men när han flyttade till Japan, tvingade de honom att ta ett japanskt namn. Han valde Oyama vilket betyder "stort berg".

Vid relativt ung ålder skickades han till Manchuria, i södra Kina, för att leva på hans systers gård. Vid nio års alder, började han studera den sydkinesiska formen Kempo kallad “Arton Tekniker” (Shaku-riki). Läraren var Herr Yi som vid den tiden arbetade på hans systers gård. Mas Oyama studerade med Herr Yi i ungefär två år och nådde Shodan. Vid 12års ålder återvände han till Korea där han fortsatte sin träning i en koreansk kampsport känd som Taiken eller Chabi. Dessa stilar var en blandning av Kempo, som liknade Kung fu och Ju Jitsu. Denna träning fortsatte tills 13års åldern. Vid denna tid flyttade han till Tokyo, Japan för att träna och bli en pilot, att bli som Bismack, hans hjälte vid denna tid. Han registrerade sig på Yamanashi Youth Aviation Institute. Att klara sig själv vid så ung ålder visade sig vara svårare än han hade trott, speciellt som Korean i Japan, pilot träningen lades åt sedan. Under denna tid började han träna boxning och judo. En dag lade han märke till en student som tränade Okinawa Karate, han blev intresserad och gick för att träna hos Gichin Funakoshi’s Dojo vid Takushoku Universitetet, där han lärde sig det som idag är känt som Shotokan Karate. Hans träning var väldigt imponerande, vid sjutton-års ålder var han redan 2:a Dan, vid 20 var han 4:e Dan. Vid det här laget blev han åter intresserad i judo, och även där var hans framsteg imponerande. 

Då han slutade träna judo, mindre än fyra år efter han började, hade han nått 4:e Dan i judo. Mas Oyama registrerade sig vid Butokukai som var tränings akademin för den japanska kejsarväldets military. Butokakai specialiserade sig på gerillakrigföring, spionage, och handgemäng. Sosai spenderade 2 år i denna organisation som slutade med slutet av 2:a världskriget. Japans nederlag och den efterföljande skymfen av ockupation tog hårt på Mas Oyama. Då, beslöt han att fortsätta sin träning under ledning av Mästare So Nei Chu, även Korean (från Oyama’s egen provins) som levde I Japan och var en Goju expert och student av Chojun Miyagi, grundaren av Goju Karate. So Nei Chu, berömd för hans fysiska och spirituella styrka, sades vara den ledande experten i Goju Karate i Japan, efter Miyagi Sensei. Det var Mästare So som uppmuntrade Sosai Oyama att företa sig vistelsen i bergen för att stärka hans tekniska färdigheter och härda hans själ. Med Mas Oyama följde en av hans egna lärlingar, men efter sex månaders isolering, flydde lärlingen i hemlighet under natten och lämnade Mas Oyama att fortsätta sin energiska träning som blev ännu hårdare för Oyama, som mer än allt ville återvända till civilisationen. So Nei Chu skrev att han skulle raka bort ett ögonbryn i syfte att bli av med begäret. Säkerligen skulle han inte vilja att någon såg honom se ut så! Detta och mer rörande ord övertygade Oyama att fortsätta, och han bestämde sig för att bli den mäktigaste mannen i Karate i Japan. Snart informerade Oyama’s sponsor att denne inte kunde stödja honom längre och efter 14 månader fick Oyama sluta med sin isolering.

 

Några månader senare 1947, efter återvänandet till civilisationen, prövade han sina färdigheter i Karate divisionens första Nationella Japanska Kampsports Tävling, vilken han vann. Emellertid, kände han sig tom för att inte ha klarat av 3 års isolering. Då beslöt han sig för att tillägna sitt liv åt karate-do, så han började igen, denna gang på Kiyozumi berget i Chiba prefektur. Han valde detta ställe för dess spirituella höjningsmiljön.

Denna gang, var hans träning fanatisk – 12 timmar per dag varje dag utan vilodagar, stående under (kalla) vattenfall, slå sönder stenar med händerna, använde träd som Makiwara, hoppade över snabbväxande ”flax plants” (besläktade med liljor och aloe) hundratals gånger per dag. Varje dag innehöll även studier i de fornas kampsports Zen, och filosofi.


Efter arton månader återvände han helt självsäker, och kapabel att kontrollera sitt liv. Aldrig mer skulle han bli så starkt påverkad av samhället runt honom. (Troligtvis är det även säkert att säga att hans förhållanden var aldrig lika traumatiska igen!)

 1950, började Sosai (grundaren) Mas Oyama prova (och demonstrera) sin styrka genom att slåss mot tjurar. Allt som allt slog han 52 tjurar, av vilka tre dödades omedelbart, och 49 fick sina horn avhuggna genom knivhandslag. Det skall inte sägas att det var väldigt lätt för honom. Oyama tyckte om att minnas att hans första försök resulterade i en arg tjur. 1057, vid 34års ålder, blev han nästand dödad i Mexico när en tjur stångade hans rygg. Oyama lyckades på något sätt att dra ut tjuren och bryta hornet. Han var sängliggande i sex månader då han återhämtade sig från livshotande skadan. Idag skulle, naturligtvis, djurskydds aktivister ha något att säga till om dessa demonstrationer, trots det faktum att djuren var redan förutbestämda för slakt.

1952, åkte han till U.S.A. i ett år, för att demonstrera sin Karate, live och i nationell TV. Under efterföljande år, tog han emot alla utmanare, som resulterade i fighter med 270 olika personer. Majoriteten av dessa besegrades med ett slag! En fight tog aldrig mer än tre minuter, och väldigt sällan dröjde mer än fem sekunder. Hans fighting princip var väldigt enkel – om han kom igenom till dig, då var det kört. Om han slog dig, då bröt du. Om du blockade ett slag mot revbenen, blev din arm bruten eller ur led. Om du inte blockade, var ditt revben brutet. Han blev känd som Gud’s Hand, en levande manifestation av de japanska krigarnas maxim Ichi geki, Hissatsu eller ”Ett slag, säker död”.

För honom, var detta den sanna målsättningen med teknik i Karate. Det utsmyckade fotarbetet och invecklade tekniker var sekundära (trots det var han även känd för styrkan på sina huvudsparkar). Det var under en av hans resor till U.S.A. som Mas Oyama mötte Jacques Sandulescu, en stor (190 cm and 190 kg muskler) rumän som hade blivit tillfångatagen av den Röda Armén vid 16års ålder, och skickad till kolgruvorna som slavarbetare i två års tid. De blev snabbt vänner och förblev det under resten av Oyama’s liv. Jacques tränar fortfarande och agerar som rådgivare åt IKO(1) än idag.

1953, öppnade Mas Oyama sin första “Dojo”, en gräs tomt i Mejiro i Tokyo, 1956, öppnades den första riktiga Dojon i en gammal balettstudio bakom Rikkyo Universitetet, 500 meter från platsen av den aktuella japanska Honbu Dojo (högkvarter). 1957 var det 700 medlemmar, trots den höga siffran av avhopp p.g.a. den hårda träningen. Utövare av andra stilar kom för att träna även här, för jis-sen kumite (full contact fighting). En av de ursprungliga instruktörerna, Kenji Kato, har sagt att de skulle observera de från andra stilar, och ta till sig tekniker som ”skulle vara bra i en verklig fight”.

 

Det var på det sättet som Mas Oyama’s karate utvecklades. Han tog tekniker från alla kampsporter, och begränsade sig inte enbart till Karate. Oyama Dojo medlemmarna tog deras Kumite på allvar, och såg det i första hand som stridskonst, så de förväntade sig att slå och bli slagna. Med få restriktioner, attack mot huvudet var vanligt, vanligtvis med handflatan eller handduks inslagna knogar. Tag, kast, och attack mot skrev var även vanliga. Kumite matcherna fortsatte tills en person högljutt medgav förlust. Skador uppstod varje dag och avhoppen var stora (över 90%). De hade ingen officiell do-gi och hade på sig vad som helst.

1952, gjorde Mas Oyama en demonstration i Hawaii. En ung Bobby Lowe såg honom och blev förbluffad av den styrka som Oyama demonstrerade. Det var inte så att Bobby Lowe var en nybörjare i kampsport. Trots någorlunda ung, hade han nästan nått det som Mas Oyama gjort vid samma ålder. Hans far var instruktör i Kung Fu, och han hade deltagit i alla stridskonster som han kunnat hitta.

Vid 23års ålder, var han Yondan i judo, Nidan i Kempo, Shodan i Aikido, och hade högt anseende inom boxning i weltervikt. Det tog inte lång tid innan Bobby Lowe blev Mas Oyama’s förste Kyokushin uchi deshi eller ”förste lärling”. Han tränade dagligen med Mas Oyama för ett och ett halvt år. Slutligen, blev en uchi deshi’s tid ”1000 dagar för början”. Dessa uchi deshi blev kända som Wakajishi, eller Mas Oyama’s “Unga Lejon” och endast ett fåtal av de hundratals sökanden valdes för privilegiet att träna heltid med Mästaren. 1957, återvände Bobby Lowe till Hawaii för att öppna den första Oyama Skolan utanför Japan.


Kyokushin’s början
:

De aktuella Världs Högkvarteren öppnade officiellt juni 1964, där namnet Kyokushin, som betyder “Den Yttersta Sanningen”, togs an. Därifrån och framåt, spreds Kyokushin til mer än 120 länder runtom i världen, och registrerande medlemmar överstiger 10 miljoner, gör det till en av världens största kampsports organisationer i världen. Bland de mer kända Kyokushin Yudansha (svartbälten) är Sean Connery (Heders Shodan), Dolf Lundgren (Sandan, och f.d. australiensk tungviktsmästare). 

Sosai Masutatsu Oyama avled på grund av lung cancer (som en icke-rökare), vid 70års ålder i april 1994, och efterlämnade en förvirrad organisation som delade upp sig i tre stora grupper. IKO1, under ledning av Shihan Akiyoshi Matsui. IKO2, under ledning av Shihan Yasuhiro Shichinohe och IKO3, under ledning av Shihan Yoshikazu Matsushima. Dessa tre grupper har den svåra uppgiften att bibehålla Kyokushins anda och lära levande.

Akiyoshi
Matsui
IKO1

Yasuhiro
Shichinohe
IKO2

Yoshikazu
Matsushima
IKO3

 
 

Kyokushin Karates Creator Killed Bulls With His Bare Hands, by Nathan Ligo

Mas Oyama practices meditation and breath control under an icy waterfall. Oyama spent two years in isolation in the mountains, training for eight hours a day.

The Japanese refer to Mas Oyamas kyokushin karate as kenka karate, meaning "brawling" or "brutal" karate. But Oyama tells his students "Baka! Kenka karate ja-nai! Budo karate da!" which translates to "Fool! This is not brawling karate! Its budo karate!" Why does the general public seem to misunderstand Oyamas message? One look at a kyokushin karate tournament reveals the answer. Kyokushin karate fighters are among the fiercest in the world, and they will stop at nothing in their pursuit of victory. Kyokushin tournament sparring features full contact without protective padding. There are no weight classes; a fight ends only when one fighter proves beyond doubt his superiority, which almost always means his opponent is flat on the mat and may need to be carried away on a stretcher.

It does sound like a brawl, doesnt it? So why does Oyama refer to it as "budo karate"? Perhaps because kyokushin fighters personify the budo (warrior) concept bet ter than any other karate stylists. Through his budo karate, Oyama is attempting to revive in the Japanese spirit the positive characteristics of bushido, the "way of the warrior," which was so much a of the culture of feudal Japan. In a ern world of peace and unification, many have forgotten this ancient code and see no need for the old warrior ethic. But in a time when it is no longer necessary to carry a sword for personal protection, the discipline of budo recreates in the hearts of its followers the do-or-die attitude of living life by the unspoken law of the sword. And that law is: Be prepared to make the greatest sacrifice (the sacrifice of ones own life) in the execution of ones endeavors, so that the resulting desire to overcome will be unequaled and the outcome will be the best possible.

Kyokushin karate sparring competition is conducted without protective padding and is perhaps the most brutal tournament fighting in the world.

This is not to say Oyama encourages his followers to take their own lives if their endeavors are unsuccessful, as was required of the warriors of Japans middle ages. Instead, he emphasizes a way of thought that directly represents this ideal: The degree of personal sacrifice, in this case self-denial through self-discipline, is directly proportional to the degree of success in ones endeavors.

Not only has he adopted this, the strongest ideal of bushido, but Oyama has gone a step further by adopting the strongest attitude of another period in the development of Japans martial spirit. In the Japanese middle ages, when several key military leaders became so powerful that they were able to unify the feuding states and maintain peace, the warrior class was no longer needed and military practices were for the first time practiced simply for the sake of the perfection of skill. Skills such as s wordsmanship, archery and horsemanship, that before had been considered useful only for military purposes, began to be practiced solely for the sake of the practice. The term "martial art" was born, and martial "artists" realized that the search for mastery in these military arts led directly to character-building and wisdom. The martial arts became a means for finding personal improvement, fulfillment and emancipation from the everyday trials of life. Thus, not only does the follower of Oyamas teachings find strength from personal sacrifice, but also learns that great personal spiritual advancements can be gained as a result of this sacrifice.

The third, and possibly greatest, addition by Oyama in his synthesis of kyokushin karate is the concept of Zen. In a Zen state of mind, one thinks nothing. The mind is completely cleared of all intruding thoughts and emotions. The mind simply relaxes; it does not focus precisely on any particular detail. The mind focuses on nothing, yet perceives everything. Can this concept not be put to great use in karate?

Today in Japan, Mas Oyama heads the International Karate Organization, Kyokushin, one of the largest karate federations in the world.

While fighting, you stand facing your opponent. When the opponent attacks, you must quickly determine an attack is coming, what form it will take, where it is aimed, etc. All of this information must be relayed to the brain, where the decision is made about how to react. The brain must send a message to the body, telling it how to defend itself. This  entire process takes only a fraction of a second, but what if the incoming attack is a fraction of a second faster?

If, on the other hand, you are in a Zen state while in combat, you perceive not the individual attack, but the entire situation. Your mind and body act as one, bypassing the normal reaction time to automatically perform the necessary defense measure. The normal thought process in an attack is: perception, contemplation and, finally, reaction. With Zen, you can bypass the contemplation phase and react directly after perception. Oyama, having realized this, has gone so far as to say "Karate is Zen," a thus, he makes Zen an integral part of his system. Thus, Oyama has not only integrated Zen with bushido and the "martial art" ideal of self-perfection from skill perfection, but he has also added perhaps the most important qualities of all into his kyokushin system: courtesy, respect, wisdom and humility.

These concepts are needed to discipline the fighter, for a fighter who does not know how to control his strength, or does not know when it is appropriate to use his skill, is nothing more than a brute. According to Oyama, "Karate begins with courtesy and ends with courtesy."

 

Kyokushin Training

Mas Oyama developed an amazingly strong and conditioned body by breaking bricks (1), punching the makiwara (2), and practicing basic techniques repeatedly.

Now that you are familiar with the important philosophical ideals of Oyamas system, you might be wondering about the physical training in kyokushin karate.

Kyokushin kihon (basic exercises) are practiced at the beginning of every class. These basic techniques include: punching techniques using both seiken (forefist) and uraken (backfist); shuto (knife-hand) strikes; blocking techniques; and kicks.

All of the basic striking and blocking techniques (of which there are 16) are practiced from a sanchin stance, and each maneuver is generally repeated 30 times in rapid succession. A kiai (spirit yell) accompanies each technique. The 10 kicking techniques are performed either from zenkutsu-dachi (forward-leaning stance) or from a normal standing position. According to Oyama, "The practice of a technique only begins after 1,000 repetitions, and only reaches maturity after 10,000 repetitions."

While practicing basic kicking techniques, the kyokushin stylist always holds his belt just above his hips with both hands to limit his upper-body motion, thus forcing his waist and legs to do all of the work. Subsequently, when the kick is performed in a real situation, using the upper body, it will be much faster.

The basic kata (solo training sequences) of kyokushin are the three taikyoku forms. The intermediate kata are the five pinan sequences, and the advanced forms include tensho, kanku, seipai and seiunchin.

In addition to kihon, kata and dojo kun practice, kyokushin students can expect instruction in ido-gekko (transfer training) and kumite (sparring). During ido-gekko practice, the kihon movements are repeated in a variety of stances and combinations while moving forward across the length of the dojo (training hall). This is the longest portion of class as each technique is repeated literally hundreds of times. Kumite usually comes at the end of class and, just as in kyokushin tournament competition, protective gear is not worn and blows are delivered with full contact. Surprisingly, however, serious injuries seldom occur, although bruises are inescapable.

The Heart of Oyamas Kyokushin

Three basic concepts are at the heart of Oyamas system: chikara-no-kyujaku (timing in the use of strength or focus); iki-no-chosetsu (control and timing of breathing); and waza-no-kankyu (the tempo of the technique). A common misconception among martial artists is that power comes from strength. Those who believe this tend to focus the energy in their muscles at a constant rate throughout each movement. This method is not only counterproductive because it wastes energy, but it also lessens the power of the technique. As any physicist will tell you, power (impact force) comes from acceleration (rate of change in speed); force is a result of mass and acceleration. It is therefore necessary to relax the muscles used when performing a technique to generate the highest possible speed. Then, just before impact, it is necessary to focus your energy (tense your muscles) to provide the mass behind the force. Relax first, focus second.

According to Oyama, the control and timing of ones breathing is the third tool necessary to attain optimum efficiency in the performance of a technique. When exhaling, your diaphragm tenses, causing the muscles to relax, thus reducing muscle opposition and accelerating your techniques. Therefore, you must exhale forcefully while performing a technique, but an instant before impact, cut short your breathing. By doing so, the diaphragm again relaxes and the muscles have a tendency to tighten, which adds force to the technique.

Oyama claims that an understanding of the control and timing of your breathing, combined with an understanding of focus and speed, are the keys to performing karate techniques in the best possible manner. "I can defeat anybody whose breathing I can hear from 10 feet away," Oyama has said.

The Oyama Legend

Oyama was born in Korea and immigrated to Japan as a youngster named Baedel Choi. Little did the people of Japan know that when they pressured the young Choi to take a Japanese name, the name he would choose, Oyama or "great mountain," was to lay the foundation for the karate empire he was destined to build. The young Masutatsu Oyama would eventually become not only the founder of one of the worlds largest karate organizations and one of the strongest men alive, but despite the cold welcome he initially received by the Japanese people, he was also destined to be one of the only figures in Japanese history to become a legend during his own lifetime.

At the conclusion of every kyokushin class, students recite the dojo kun (school oath).

It would be impossible within the limits of this article to give a complete account of the Oyama legend, both because of its complexity and size, and because, since Oyama is alive, it is still being created. The following story, recounted by his nephew Dr. Seong Soo Choi, is, however, representative of Oyamas life and character:

The setting for this tale is early 1950s Japan. Oyama, who was in his late twenties and had studied under the greatest teachers of the day (including Giko Funakoshi, son of Gichin Funakoshi, the founder of shotokan karate), had recently spent almost two years in total isolation at a secluded mountain site called Kiyozurni. He had lived there single-mindedly in search of the mastery of the martial way. The strength he acquired during this time was so great that one of the first tests he gave himself upon returning to society was to fight against angered bulls bare-handed. He would literally tear the horns off the skulls of raging bulls, and in at least one bout, Oyama killed one of the beasts with a single punch to the head.

Chois story begins with Oyama in a bar, mourning the death of one of his most beloved students. Although this students skill and devotion were unequaled, he had constantly gotten himself into trouble because he was unable to control his temper. Oyama, seeing no alternative, had been forced to order the student to leave the training hall and never return. According to Choi, the students last words, as he committed suicide, were "This is my love for you, Mas Oyama."

Mas Oyama was known throughout Japan for his ability to wrestle (1-2) and defeat charging bulls with his bare hands.

Oyama, in his grief-stricken state, drank heavily at the bar that night, Choi claims. When Oyama noticed several men in the bar harassing a woman, he intervened, and one of the men reportedly pulled out a knife and stabbed Oyama in the left forearm. For Oyama, who was accustomed to striking bulls, this "tough guy" was an easy target. Choi claims Oyama delivered one blow, and the man never got up. The police considered the incident justifiable self-defense and did not charge Oyama with a crime, Choi said. However, as Oyama left the police station, he encountered the angry wife and child of the man, according to Choi. Deeply affected by the moment, Oyama realized that, had he been in a more stable frame of mind, he would have been able to avoid the situation, or at least temper his defense somewhat. Oyama reportedly dropped to his knees at the feet of the two and swore that he would never again use his karate.

Choi claims Oyama left his Tokyo dojo and followed the two to their home in the country. Even though they hated him, Oyama, Choi said, built a small shack on the edge of their property and worked their farmland for several months. The womans son managed to convince a group of boys that there was a crazy man on his property who was trying to hurt his mother. Armed with clubs, they went to the shack and beat Oyama severely, Choi asserted. Oyarna made no attempt to defend himself, for he had sworn to never again use his karate.

When Oyama regained consciousness three days later, he found the woman at his feet. According to Choi she had finally realized Oyamas sincerity, and she begged Oyama to forgive her and her son, and to return to his life of karate. Oyamas honor is so great that, even though he was capable of killing a bull with a single punch, he allowed a group of boys to beat him into a coma because of an oath he made to two people who hated him.

In Japan today, countless books, feature-length movies and even comic books relate the living legend of Mas Oyama. Now in his seventies, Oyama still teaches at the headquarters dojo of the International Karate Organization, Kyokushinkai, in Tokyo. For information, write the organization at No. 3-9, 3-chome, Nishi-lkebu-kuro, Toshima-ku, Tokyo, Japan.

About the author: Davidson, North Carolina-based freelance writer Nathan Ligo studied kyokushin karate in Japan for two years with Matsutatsu Oyama, and has spent another eight years training with Oyamas nephew, Seong Soo Choi, in North Carolina. //BlackBelt Magazine, 1994/April/9.